Documents
-
La interculturalitat en el sistema educatiu de Catalunya (Obre en una nova finestra)
El Document 1/2019, aprovat pel Ple del Consell Escolar de Catalunya el 26 de febrer de 2019 recull les informacions generades pel debat sobre interculturalitat que van centrar la XXVI Jornada de reflexió.
-
El document inicial de debat inclou recursos i informacions per a abordar el debat sobre la interculturalitat en el sistema educatiu a partir de les informacions de referència sobre el marc normatiu i els coneixements imprescindibles sobre el fenomen, des d'una perspectiva panoràmica que abasta des de l'àmbit internacional fins a les concrecions curriculars dels sistema educatiu. També incorpora un apartat amb idees per debatre, un apartat de referències bibliogràfiques i en línia per ampliar coneixements i un glossari de termes relacionats amb el camp semàntic de la interculturalitat, que pot servir per aclarir conceptes.
-
Declaració Universal de Drets Humans (Obre en una nova finestra)
L'article 1 afirma que tots els éssers humans neixen lliures i iguals en dignitat i en drets.
L'article 18 afirma que tota persona té dret a la llibertat de pensament, de consciència i de religió.
L'article 26 fa èmfasi en el fet que l'educació ha de tendir al ple desenvolupament de la personalitat humana i al reforçament del respecte dels Drets Humans i de les llibertats fonamentals.
-
Constitució espanyola (Obre en una nova finestra)
L'article 16 garanteix la llibertat ideològica, religiosa i de culte dels individus i de les comunitats sense cap altra limitació, quan siguin manifestats, que la necessària per al manteniment de l'ordre públic protegit per la llei.
L'article 27 fa èmfasi en el fet que l'educació tindrà com a objecte el desenvolupament ple de la personalitat humana en el respecte als principis democràtics de convivència i als drets i a les llibertats fonamentals. -
Llei orgànica d'educació 2/2006, de 3 de maig (Obre en una nova finestra)
L'article 17 afirma que un dels objectius de l'educació primària és conèixer, comprendre i respectar les diferents cultures.
L'article 23 afirma que l'educació secundària obligatòria contribuirà a desenvolupar a l'alumnat les capacitats afectives de tots els àmbits de la seva personalitat i en la seva relació amb els altres, rebutjant els prejudicis de qualsevol tipus.
L'article 121 afirma que el projecte educatiu de centre haurà de tenir en compte les característiques de l'entorn social i cultural del centre. -
L'article 12, punt 2 de l'acord estableix les condicions per a la dispensa d'assistència a classe i de la celebració d'exàmens des de la posta del sol de divendres fins a la posta del sol de dissabte, a petició pròpia o dels qui n'exerceixen la pàtria potestat o tutela.
-
L'article 12, punt 3 de l'acord estableix les condicions per a la dispensa d'assistència a classe de i de la celebració d'exàmens el dissabte i les festivitats expressades en el mateix article, a petició pròpia o dels qui n'exerceixen la pàtria potestat o tutela.
-
L'article 12, punt 3 de l'acord estableix les condicions per a la dispensa d'assistència a classe de i de la celebració d'exàmens el dissabte i les festivitats expressades en el mateix article, a petició pròpia o dels qui n'exerceixen la pàtria potestat o tutela.
L'article 14, punt 4 estableix que l'alimentació dels alumnes musulmans dels centres docents públics i privats concertats que ho sol·licitin, procurarà adequar als preceptes religiosos islàmics. així com l'horari de menjars durant el mes del Ramadà. -
L'article 9 sobre el dret a l'educació afirma que els poders públics promouran que els estrangers puguin rebre ensenyament per a la seva millor integració social.
-
Entre les funcions de l'Observatori hi ha la implementació de les polítiques educatives per a la millora de la convivència escolar, l'assessorament del desenvolupament de la formació dels membres de la comunitat educativa referents a la convivència escolar i la promoció del Plan Estratégico de Convivencia Escolar. Anualment aquest Observatori elabora un informe per al Consejo Escolar del Estado i altres institucions sobre l'estat de la convivència escolar i propostes amb mesures d'aplicació per a la seva millora.
-
Estatut d'autonomia de Catalunya (Obre en una nova finestra)
El preàmbul afirma que Catalunya és un país ric en territoris i gents, una diversitat que la defineix i l'enriqueix des de fa segles i l'enforteix per als temps venidors.
L'article 4 afirma que els poders públics de Catalunya han de promoure els valors de la llibertat, la democràcia, la igualtat, el pluralisme, la pau, la justícia, la solidaritat, la cohesió social, l'equitat de gènere i el desenvolupament sostenible. -
Llei 12/2009, del 10 de juliol, d'educació (Obre en una nova finestra)
L'article 2 afirma que un dels principis que regeix el sistema educatiu és la inclusió escolar i la cohesió social.
L'article 4 afirma que tothom té dret a accedir en condicions d'igualtat al sistema educatiu.
L'article 7 afirma que tots els membres de la comunitat escolar tenen el dret a una bona convivència i el deure de facilitar-la.
Els articles 21 i 22 regulen els drets i els deures de l'alumnat.
L'article 30 fa èmfasi en la convivència en el centre.
L'article 32 anomena la mediació com un procediment per a la prevenció i regulació de conflictes.
L'article 47 remarca que els criteris de prioritat mai no poden comportar discriminació per raó de naixença, raça, sexe, religió, opinió, llengua o qualsevol altra condició o circumstància personal de l'alumne o alumna o de la seva família.
L'article 77 afirma els criteris que regeixen a cada centre l'organització pedagògica dels ensenyaments han de contribuir a la integració dels alumnes procedents dels diversos col·lectius, en aplicació del principi d'inclusió. -
L'article 3 estableix que l'educació primària contribuirà a respectar el dret a la diferència de les persones i debatre críticament les diferències culturals i religioses des d'una perspectiva intercultural.
-
L'article 3 estableix que l'educació secundària obligatòria contribuirà a conèixer, valorar i respectar els valors bàsics i la manera de viure de la pròpia cultura i d'altres cultures en un marc de valors compartits, fomentant l'educació intercultural, la participació en el teixit associatiu del país, i respectar-ne el patrimoni artístic i cultural.
-
Decret 221/2000, de 26 de juny de drets i deures de l'alumnat (Obre en una nova finestra)
L'article 2 anomena els principis generals del Decret.
L'article 3 afirma que l'administració educativa en general i als òrgans de govern dels centres educatius en particular garantir, en el seu respectiu àmbit d'actuació, el correcte exercici i l'estricta observança dels drets i deures de l'alumnat.
L'article 4 anomena els òrgans de centre que poden proposar i iniciatives per a millorar la convivència.
L'article 10 del Decret 279/2006, de 4 de juliol de drets i deures de l'alumnat afirma que l'alumnat té el dret al respecte de les seves conviccions religioses, morals i ideològiques. -
Decret 102/2010, de 3 d'agost, d'autonomia dels centres educatius (Obre en una nova finestra)
L'article 5 estableix que el projecte educatiu de cada centre ha de contenir els principis de l'educació inclusiva.
L'article 7 estableix la carta de compromís educatius amb les famílies, en el punt 4 afirma que els compromisos s'han de referir al respecte a les conviccions ideològiques i morals de la família en el marc dels principis i valors educatius establerts a les lleis.
L'article 31 afirma que al director o a la directora li correspon assegurar els plantejaments d'inclusió en el projecte de direcció. -
Aquest Decret desplega la Llei 12/2009, del 10 de juliol, d'educació; dona continuïtat a les actuacions desenvolupades pel Departament d'Ensenyament basades en els principis d'inclusió, normalització, escola per a tots, sectorització de serveis i atenció personalitzada, i té en compte la normativa vigent, les orientacions dels organismes internacionals, els avenços de la recerca en educació, la tradició pedagògica de Catalunya i les pràctiques de referència de molts professionals i centres educatius, per avançar en l'objectiu de fer possible una educació per a tots en el marc d'un sistema educatiu inclusiu.