Com a organisme superior de consulta i participació, el Consell d'Educació de Catalunya assessora i respon les consultes que rep del Govern sobre diferents aspectes relacionats amb la programació del sistema educatiu a Catalunya. Al mateix temps, promou el debat i la reflexió sobre temes d'actualitat o que preocupen la comunitat educativa.
El Consell d'Educació de Catalunya actua de forma preceptiva i també per iniciativa pròpia. Això vol dir que té l’obligació de posicionar-se sobre determinats temes i afers que afecten la programació general dels ensenyaments no universitaris, i també pot fer recomanacions, propostes i consideracions a l’administració educativa sobre aquelles qüestions que consideri oportunes.
Totes les tasques realitzades es recullen i publiquen en una memòria anual d'activitats.
Actuacions del CEC
El Consell d’Educació de Catalunya ha de ser consultat preceptivament sobre els temes següents:
- Avantprojectes de llei i projectes de disposicions generals de l'àmbit educatiu que ha d'aprovar el Govern o el conseller o consellera titular del Departament.
- Programació de l'oferta educativa del Servei d'Educació de Catalunya.
- Normes generals sobre construccions i equipaments escolars.
- Actuacions generals dirigides a millorar la qualitat de l'ensenyament i millorar-ne l'adequació a la realitat social de Catalunya, i actuacions dirigides a compensar les desigualtats i les deficiències socials i individuals.
- Criteris de finançament de la prestació del Servei d'Educació de Catalunya.
- Bases generals de la política de beques i d'ajuts a l'estudi.
Així doncs, el Consell estudia, debat i dictamina sobre projectes de llei i altres normes en procés de preparació, elabora informes sobre temes relacionats amb la situació de l'ensenyament no universitari i respon, de manera general, les peticions d'assessorament que rep del Departament d'Educació.
El Consell d'Educació de Catalunya pot formular recomanacions i propostes al Departament d’Educació sobre les qüestions que consideri oportunes relacionades amb la qualitat de l'ensenyament, que acostumen a ser fruit d'estudis i processos participatius de reflexió i debat social sobre temes d'actualitat o que preocupen la comunitat educativa.
Així, el CEC organitza una jornada anual de reflexió i intervé en congressos, seminaris, fòrums i actes culturals, socials i institucionals relacionats amb l’educació. També està present als mitjans de comunicació i a les xarxes socials.