Participació
A partir de l'experiència del debat anterior "Ara és demà", el Consell Escolar de Catalunya va obrir a la participació la reflexió sobre la interculturalitat en el sistema educatiu, amb la finalitat d'incorporar les aportacions de la comunitat educativa a les propostes que elaborés. Amb aquest objectiu, es van establir diferents vies de participació.
A Consescat, espai de participació en línia del Consell Escolar de Catalunya, van crear-se quatre grups de debat, un per cada eix per recollir contribucions sobre aquelles qüestions que, a partir de l’experiència i el coneixement, es volguessin aportar al debat.
L'actualitat del debat tenia seguiment a la pàgina de Facebook del CEC i al perfil @consescat de Twitter, amb l’etiqueta #interculturalitat.
El taller territorial del procés participatiu per al debat sobre interculturalitat va consistir en una sessió presencial, oberta a la participació ciutadana, perquè el conjunt de la comunitat educativa deliberés sobre la interculturalitat en l’educació i aportés el seu punt de vista.
Va tenir lloc a Sant Feliu de Llobregat el 18 d'octubre de 2018.
A partir de l'experiència iniciada amb el projecte "Ara és demà", es va proposar realitzar al centre educatiu un taller de debat sobre la interculturalitat, obert a la participació ciutadana per integrar tota la comunitat escolar. Aquest taller de debat estava adaptat a les garanties de qualitat democràtica pròpies d'un procés participatiu.
La guia creada per portar a terme de manera autònoma aquesta activitat a cada centre comprèn divesos materials:
- Guia per realitzar el debat al centre. Presentació digital amb orientacions per a la dinamització de grups en el taller de debat.
- Preguntes sobre els eixos del debat. Qüestionari per plantejar la discussió dels aspectes fonamentals de cada eix del debat.
- Glossari de termes específics del qüestionari, amb definicions.
- Núvol d’etiquetes, amb els conceptes al voltant dels quals es formulen les preguntes.
- Pauta de recollida d’aportacions al debat. Formulari per a la recollida de les aportacions aplicable tant als petits grups de discussió com a les conclusions del taller.
- Avaluació del procés de participació. Formulari per a l’avaluació del desenvolupament del procés participatiu generat pel taller de debat.
El primer document es va destinar a les persones que organitzaven i dinamitzaven un taller. Els altres cinc eren documents de treball que els participants en el taller havien de tenir a mà.
Per portar a terme el taller, és va remarcar la importància de seguir les instruccions de desenvolupament contingudes en la guia de facilitació a fi d’assegurar la qualitat del taller com a procés participatiu.
Es va demanar com a requisit que al final del taller, qui hi hagués participat emplenés el formulari d’avaluació, per proporcionar indicadors per a l’anàlisi del funcionament del taller i del perfil de les persones que hi van participar.
El Consell Escolar de Catalunya va incorporar al debat les aportacions dels tallers de centre.
Materials per al taller
La divulgació per qualsevol mitjà d'experiències educatives com ara el taller de debat al centre requereix l'autorització de l'ús d'imatges per les persones participants. En el cas d'alumnes menors d'edat, es va demanar que els pares, mares o tutors legals inidiquessin per escrit si proporcionaven o no autorització per a aquest ús mitjançant el model corresponent , que calia presentar en el moment de la participació en el taller de debat.