L'objectiu és oferir un espai de participació i debat sobre l'educació inclusiva als agents interessats de la comunitat educativa.
El Consell d'Educació de Catalunya (CEC) ha posat en marxa el Fòrum d'Educació Inclusiva. Les dues primeres sessions van tenir lloc el 28 de febrer, en què es va tractar dels docents i la cultura inclusiva, i el 13 de març, sobre els centres educatius inclusius. Estan previstes tres sessions més, el 4 d'abril, al voltant de la inclusió en les etapes no obligatòries, i el 15 de maig, que analitzarà com la comunitat educa, més enllà de la tribu. La darrera d'aquestes sessions serà el 12 de juny i estarà dedicada a la veu dels alumnes i les famílies. Tot el cicle està organitzat a partir de tres eixos temàtics: la inclusió en l'educació obligatòria, l'educació postobligatòria i al llarg de la vida i la sensibilització de la societat per la inclusió i l'educació educativa.
El motiu que anima aquest Fòrum és el treball que la inclusió implica per donar a entendre que la diversitat és una oportunitat per a una societat més accessible, tant en l'àmbit dels centres educatius com globalment l'accés al món laboral, la cultura, l'esport i el lleure, entre altres. Tots els agents educatius, els agents socials, els professionals de la salut i les famílies, han de convergir en la línia educativa d'una societat més inclusiva, justa i equitativa, i això implica el contrast d’idees i el debat necessari per establir la manera més efectiva d’orientar els esforços de tothom per aconseguir-ho.
Per fer-ho possible, cal fer propostes de millora pel que fa al treball en els centres i fora dels centres educatius, que ens portin a ser més inclusius, democràtics, oberts a la comunitat i amatents a la diversitat de necessitats i perfils personals i familiars de la nostra societat.
Amb aquest objectiu, el Fòrum d’Educació Inclusiva del Consell d’Educació de Catalunya ofereix un espai de debat que permeti exposar l’actualització dels temes de treball i alhora, contrastar amb les aportacions que hi facin els assistents a les sessions en funció de la seva expertesa, formació i professió laboral. Considerant que els participants representen els diferents sectors de la comunitat educativa, el contrast d’idees porta a recollir propostes de millora des de diferents vessants que es complementen i que quedaran recollides en un document final que s'elevarà al Ple del CEC i posteriorment a la Conselleria.
El Fòrum està integrat per una setantena de persones, membres del CEC, expertes en la matèria o vinculades a l'àmbit de l'educació inclusiva, amb perfils molt diversos: docents vinculats a l’atenció educativa de l’alumnat amb NESE, orientadors educatius de centres docents, professionals de serveis educatius, personal que ocupa càrrecs a l’administració educativa vinculats a la inclusió, investigadors, famílies, representants territorials, representants d’associacions, serveis o entitats que treballen amb persones amb capacitats diverses, alumnes, etc.
Aquest nou Fòrum dona continuïtat a la TAPSEI